Relationer til borgere som erfaringseksperter
Borgerne bidrager med deres oplevelser. En del af de borgere, som du opbygger relationer til, befinder sig ufrivilligt i en vanskelig situation, som gør dem sårbare. Det må og skal du være ydmyg overfor. Og du skal finde ind til og forstå, at de ikke bare er sårbare, men også stærke. Den vanskelige situation fylder ikke hele deres liv. At være sårbar et ikke et enten-eller, men et både-og.
Nogle af borgerne har lyst til at være med til mere end en samtale og sammen med andre deltage i fælles tolkninger, hvor de foreløbige indsigter bliver kvalificeret. Og her er det ikke kun lysten, der tæller. Borgeren skal også føle at have styrken til at deltage. ”Man skal være ude af stormen”, som en psykisk sårbar ung har udtrykt det.
De borgere, som er med videre, deltager som erfaringseksperter. At blive erfaringsekspert er, som en af de unge udtrykte det: ”At gå fra mig selv til noget større”. En erfaringsekspert er ligeværdig med andre eksperter, og nogle af erfaringseksperterne vil måske på et tidspunkt i processen indgå i ligeværdige partnerskaber med strategiske ledere.
Relationer til strategiske ledere på forskellige niveauer
Du møder ledere på mange niveauer, og du skal være helt på det rene med, at du som borger designer skal bevæge dig med samme lethed fra top til bund i hierarkierne. Du må krydse grænser, for du har brug for at samle viden fra alle perspektiver, og du har brug for at aflevere indsigter og mulighedsrum på alle niveauer. Derfor må du tage dig lige adgang til såvel direktør, som teamleder.
Du vil opdage at lederne i det tværsektorielle felt skal agere i flere forskellige ledelsesrum, der kan have forskellige dagsordener. De leder i egen søjle med de beføjelser, der knytter sig til det, og de kan lede i en tværsektorielle organisering, som f.eks. rammesat af sundhedsaftalen mellem region og kommuner.
Det betyder først og fremmest at de ledere, du møder, indgår i beslutningsprocesser, som er meget komplekse. De er påvirket af forskellige interesser, forskellige økonomier og forskellige hensyn. Den kommunale leder skal varetage opgaveløsningen i sin egen søjle, den regionale leder og den almen praktiserende læge skal det samme, og så skal de samarbejde om, at det sker bedst muligt for borgeren. Det er ikke sikkert, du vil møde enighed, og det vil have betydning for, hvorvidt beslutningerne kan effektueres og omsættes til handling.
Hvad skal du være opmærksom på?
- Lederne har mange hensyn at tage, og pludselig kan det projekt, du er en del af, være overtrumfet af projekter, som er vigtigere for ledelsen.
- Det kræver tålmodighed at arbejde i det tværsektorielle ledelsesfelt, men du må ikke give op.
Relationer til projektledere og medarbejdere
Som borgerdesigner bidrager du til forskellige projekter og indgår i et arbejdsfællesskab med ledere og medarbejdere i projektet – uden nødvendigvis at referere til projektledelsen. Du kan have flere funktioner: udførende på opgaven med afsæt i metoden, træne andre i metoden eller udelukkende en sparrende rolle. Det kunne være, når en leder eller en medarbejder mangler inspiration til systematisk inddragelse af flere perspektiver i et projektforløb.
Borgerdesigneren er typisk ikke projektleder, men en samarbejdspartner, og i samarbejdet møder du meget forskellige kompetencer og erfaringer med at arbejde med inddragelse. Vær åben og nysgerrig og undersøg, hvordan du bygger ovenpå det, der allerede findes. Du vil også møde forskellige erfaringer og forståelser af at arbejde på tværs af fagligheder og sektorer og forskelligt kendskab til, hvordan de strategiske beslutningsprocesser løber her. De vilkår har stor betydning for jeres fremdrift.